Den transformerande ledaren – som på riktigt får andra att växa – vad är det egentligen den gör annorlunda?
En del av svaret hittar vi väldigt väl beskrivet i artikeln jag summerade i februari, The Feedback Fallacy från Harvard Business Review. Om du läste den posten så kommer här delvis en fortsättning, blandat med mina egna erfarenheter och tankar.
När din medarbetare kommer till dig och ber om hjälp, prova att utforska nuet, det förgångna samt framtiden.
Tänk så här:
1. Börja med nuet. När medarbetaren närmar sig dig med ett problem så händer det just NU. Börja med att bekräfta människan och nuläget “Ok, jag ser att du funderar på det här och kanske inte vet exakt hur du ska göra. Ska vi fundera tillsammans?”
Hellre än att föra fram din lösning, be att få höra tre saker som funkar bra just nu => oxytocinet flödar till => kemibalansen i hjärnan förändras till det bättre => medarbetaren öppnar upp för nya lösningar och sätt att tänka eller handla. (Som en bonus, du själv också!)
2. Därefter, gå till det förgångna. “När du hade ett liknande problem förut, vad gjorde du då som funkade?” Troligen har medarbetaren mött en liknande utmaning förut. Vad hände då?
3. Slutligen, vänd blicken framåt. “Vad vet du redan nu att du behöver göra? Vad vet du redan kommer funka i det här läget?” Visst, du kan erbjuda en eller två av dina egna erfarenheter för att se om de kan klargöra läget. Men – vänta ett tag, så du inte missar att få höra hur medarbetaren tänker. Och framför allt – agera under antagandet att hen redan känner till lösningen. Du hjälper hen bara att se den.
“Det här tar ju för lång tid!” invänder någon. Kanske, kanske inte. Absolut inte långsiktigt. Så för att skörda finns det som bekant något som heter.
Omgående vinner du följande:
- Du visar tydligt att du tror på medarbetarens förmåga, tankar, idéer – och du vill ta del av detta. Det stärker och är ett helt avgörande beteende för den transformerande ledaren.
- När människor själva får tänka fram en lösning har de ofta även en bild över själva hur-et; hur vägen framåt ska skapas. Du slipper lägga tid på att förklara och/eller instruera.
- En ännu bättre lösning än den du själv satt på.
Det finns många fler växlar att dra på detta. Vilka drar du?